Repetition1B

Här ser du "Repetition 1B"  - klarar du dig igenom den ska du känna dig nöjd och rätt säker på att du har nivå tillräcklig för ett E i matte.
Tänk på att redovisa så att man kan se hur du kommer fram till svaren.
Facit hittar du längst ner på denna sida. Lycka till!
Här nedan gäller extra tydlig redovisning med svarsmening för varje uppgift, med: tex: 
"Svar: En fotboll kostar 120 kr." 



_________________________________________________________

Facit med tips:
Lösningar och kommentarer.

1.       Tiondelssiffran är den första efter decimaltecknet, så:
a.       6 i 7,65
b.       1 i 0,123
c.       8 i 34,8
2.       Träna dig på :
a.       0,25 = ¼
b.       1/3 = 0,333
c.       ¼ = 0,25, alltså mindre än ½ som är 0,50
d.       1,4 = 1 hel och 4/10 (Jämför 1,4 med 0,25 )
3.       Andel av en figur eller ett tal: Delen delat med det hela)
a.       Andelen av de tio rutorna är 7 av tio. Dvs. 7/10 är grå = 0,7 är grå.
b.       Andelen är en av fyra, dvs ¼
4.       Hundratalssiffran i 6478 är 4. Byt den mot en nia, då får du 6982
5.       Räkna med decimaltal gånger decimaltal
a.       0,3x0,5 => hälften av 0,3, och 0,3 = 0,30, hälften av 30 är 15, så får du 0,15
b.       20x0,4 =>  nästan hälften av 20; 2x4= 8, 8 är nära tio, så 8 är rätt svar.
c.       1000 x 0,07 => 3 nollor i tusen; flytta decimaltecknet tre steg; 0070 = 70
6.       Tänk på att det går 60 minuter på 1 h (En timma)
a.       Rätt svar: ¼ (¼ av 60 minuter  = 60/4 = 15)
b.       12 månader på ett år, ¼ av 12 är 12/4 = 3 månader, så ¾ är 3x3  = 9 månader.
c.       Ett dygn har 24 timmar, ½ dygn har 12 timmar => 24+12 = 36 h (timmar)
7.       Skriv i bråkform:
a.       10/7 (En hel har 7/7, lägg till 3/7=> 7 + 3 = 10, alltså 10/7
b.      14/5 (En hel har 5/5, 2 hela blir 10 femtedelar (10/5) addera 4 och du får 14/5
c.       19/4 (4x ¼ = 16/4, 16/4+3/4 = 19/4)
8.       Tre räknesätt, med uppställning, obs kolla på bloggens filmer om dessa.
a.       34,86 Tänk på att jämna ut till lika många decimaler, samt växling (”lån”).
b.      0,26 x 50 = 13 // Ställ upp 0,26 x 5 , lägg sedan till nollan (multi med 10)
c.       7,14/ 3 = 2,38 // Hur många 3:or i 7, 2 + en över, 3:or i 11, osv, se filmexempel.
9.             8753 – 3578 = 5175 // Ställ upp, tänk på växlingen.
10.   5 flaskor saft. // 3,5 liter saft är 35 dl, 70 cl är 7 dl. Bråket blir: 35/7, (hur många  gånger går 7 i 35 ? Det gäller att kunna gångertabellerna!
11.   Växla över till decimaltal
a.       1,2 – 0,75 = 0,45
b.       0,7 + 0,25 = 0,70 + 0,25 = 0,95
c.       2,4 // Du vet att 1/5 = 0.2; 3/5 = 3x0,2= 0,6 Multiplicera med 4 => 4x0,6=2,4      
12.   Svar: 4 elever åker buss. // Tänk enkelt först: 1/3 av 30 elever = 30/3 = 10 elever, och 1/5 av 30 elever = 6 elever. Det blir 2 x 10 = 10 som cyklar, 6 som går; Summa 20 + 6 = 26 elever som går eller cyklar. Resten åker buss, alltså 30 – 26 = 4, Svar: 4 elever åker buss.
13.   Svar: 40 minuter. // 1/3 timme är 60/3 dvs 20 minuter. En och en tredjedels timme är 60 + 20 minuter = 80 min. Hälften av detta är 80/2 = 40 min.
14.   11,3 km // 7 x 1609 m ställer du upp, räknar med minnessiffra (eller ”stor uppställning”) Du bör få: 11263 m, avrunda till tiondels kilometer. 1 km är 1000 m, så 11 hela kilometer och 200 eller 300 m till. Avrunda med ledning av siffran efter 100-talsplatsen. Det är en 6:a, så det blir uppåt. (1234 -> neråt. 56789 -> uppåt. Alltså 11,3km

15.   3 h 40 min //En timme = 60 min, 60 x 50 = 3000 liter på en timme. 16x3000 = 48000 liter på 16 timmar, bassängen rymmer alltså 48000 liter. (48 kubikmeter). Med 5 liter per kommer det 60 gånger så mycket på en minut (60 sek). Alltså 5x60 liter per minut = 300 liter/ minut.  ((Det blir 60 x 300 per timme. 6x3x10x100 =18x1000=18000 liter per timme)) 
Ställ upp 48000/300, det blir 480/3 = 160 minuter= 2h 40min.

16.   5x6x7x8 //Talen kan vara 2,3,4,5,6,7,8,9. Prova med en serie; 5, 6, 7, 8 är de rätta siffrorna.


 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar